Week 6 en daarna - Reisverslag uit Rarotonga, Cook Eilanden van jan mourik - WaarBenJij.nu Week 6 en daarna - Reisverslag uit Rarotonga, Cook Eilanden van jan mourik - WaarBenJij.nu

Week 6 en daarna

Blijf op de hoogte en volg jan

17 April 2015 | Cook Eilanden, Rarotonga

30-03
Vandaag scooters gehuurd. We werden opgehaald door het bedrijf ( 3 minuten rijden) en na een uur wachten en allerlei papierwerk kregen we de scooters. De prijs was uiteindelijk het dubbele van waar ze mee adverteerden.. Op Rarotonga is het een verplicht een scooterrijbewijs te hebben. Indien je de scooter huurt voor 1 dag, dan krijg je van het verhuurbedrijf een tijdelijk rijbewijs. Indien je de scooter langer huurt, dan moet je een examen doen bij het politiebureau en krijg je, als je slaagt, een rijbewijs voor 1 jaar.
Nou, wij zouden voor 5 dagen huren; dus wij op de scooter direkt naar het politiebureau. Vol verwachting stonden we klaar om het examen af te leggen. Helaas hebben we toen geen examen kunnen afleggen, want de politie zag dat de verzekering van de brommer de volgende dag zou eindigen. Wij moesten maar weer terug naar het verhuurbedrijf gaan en scooters vragen die wel voor onze periode verzekerd waren. Zo gezegd, zo gedaan, maar we baalden wel. Eenmaal daar, bleek dat alle verzekeringen van alle scooters op het hele eiland afliepen op 31 maart en de nieuwe plaatjes werden aangeleverd door de bank, maar die waren nog niet uitgegeven!. De politie was daarvan op de hoogte Er werd heen en weer gebeld met de politie, maar het ging ons allemaal wat te lang duren. We hadden tenslotte een tijdelijk rijbewijs voor 24 uur. Wij gingen weer wat crossen op die dingen en een tijdje op een mooi strand gelegen. Die avond zijn we lopend naar een restaurant gegaan vlakbij het strand, waar het eten bijzonder goed en veel zou zijn. Eenmaal daar bleek het restaurant gesloten.... Uiteindelijk nog een redelijk restaurant gevonden aan het strand. Herinneringen aan Thailand en het romantisch eten van heerlijke kreeften, kwamen naar boven.......

31-03
We reden vanmorgen naar het verhuurbedrijf om te kijken hoe het met de verzekering zat. Ze hadden die middag er voor alle plaatjes ontvangen en nadat die in onze zitting was geplakt, konden we naar het politiebureau rijden. Na een half uur wachten, mochten we dan eindelijk examen doen. Naast het bureau was een teststrook aangelegd en er stonden een aantal pionnen op een rij. Jan mocht als eerste; voor hem zou het geen probleem moeten zijn, want hij rijdt tenslotte elke dag al op zo'n scooter naar zijn werk. Het lukte hem echter niet tussen de pionnen door te rijden! Dit lag niet zo zeer aan zijn stuurmanskunst, maar aan de agent die het examen afnam; hij vond het allemaal niet nodig. Het enige wat Jan moest doen, was rechtuit rijden tot het eind van de teststrook ( 100 meter) omdraaien en weer terug rijden..... En gelukkig lukte hem dat wel. Jeroen was blij dat hij hetzelfde mocht doen, want hij had de scooter niet altijd helemaal onder controle. We moesten weer het politiegebouw in en na het maken van pasfoto's etc, en betaling van 50 dollar, hadden we allebei een scooterrijbewijs voor een jaar!
Om het hele eiland rond te rijden, heb je aan een uurtje genoeg, maar wij zijn op een aantal mooie plekken gestopt en wat aan het strand gelegen en gewandeld etc. Het was inmiddels mooi weer.

01-04
Voor de rest van de week hebben we geen logboek meer bij gehouden. Alles was gewoon lekker relaxt. De dagen werden gevuld met wat crossen, wandelen op de binnenweg van het eiland, zwemmen, zonnen, snorkelen en lekker eten en drinken ( ook nog een aantal keer zelf gekookt). Heerlijk gewoon.
Het restaurant wat eerder gesloten was, hebben we nog een keer bezocht en daar speelde toen ook nog een klein bandje. We aten onder een afdak en dat was maar goed ook. Op een gegeven moment begon het me daar toch te regenen, niet normaal meer. Het had wel wat als je daar dan zo zit in je shirtje en korte broek en de band zingt dan ook nog eens Here comes de rain again.... op een gegeven moment moesten we toch naar huis. Wij een plastic tas gevraagd, daar onze shirts en telefoons etc in gedaan. Toen naar de scooter gerend en naar huis gereden. Het had wel wat zo.

We zijn ook nog een keer naar een resort geweest, waar we naast het eten van een lekker buffet, konden kijken naar een dansgroep die originele Cook Island dansen uitvoerde. Nou, we hebben onze ogen goed de kost gegeven en Jan 'mocht' zelfs nog even proberen mee te dansen. Het viel niet mee, om zo elegant te bewegen als die slanke jongens......hij had niet alleen maar oog voor de danspasjes zullen we maar zeggen.

Goede vrijdag viel ook nog in onze vakantie. Op Raro is dit een mooie gelegenheid om vrij te zijn. Alles, maar dan ook alles, was gesloten. Er was die middag nog wel een festival waar optredens waren van muzikanten die normaliter in bars en hotels op het eiland speelden. Dit was erg gezellig. Je moest entree betalen en kreeg dan een bandje waarmee je het terrein kon verlaten en later weer terug kon komen. Hoewel er geen alcohol verkocht werd, kon je wel zelf alcohol meebrengen en het was ook te koop in de enige winkel die nog open was, net naast het terrein..... Hier werd gretig gebruik van gemaakt.

De laatste dagen hadden we het gehele resort voor ons zelf; De rest was allemaal leeg en de eerste gasten zouden pas een week later komen. We werden elke dag voorzien van verse bananen en papaya en kokosnoten. De kokosnoten waren die week door een paar jongens uit de bomen in het resort gehaald. Ze klommen blootsvoets en met een groot mes tussen de tanden zonder enige hulpmiddelen de boom in.

Het waren heerlijke dagen en uitgerust begonnen we aan de terugreis. We vertrokken op 4 april om 23.00 uur en landden in Amsterdam op 6 april om 15.30. Op zich ging het reizen wel. Jeroen wilde nog zijn boek uitlezen op de e-reader en een paar films kijken en Jan liet veel mensen mee genieten van zijn enorme snurkvolume. Op het vliegveld van Rarotonga kwamen we nog een hele dikke persoon tegen. Misschien zie je die zo nog op de foto's. We vlogen dit keer via Los Angeles en Londen. We werden opgehaald door Joost en Nadie. Eenmaal op Schiphol bleek 1 rugzak niet op de band te liggen. Na wat papierwerk toch maar naar huis gegaan. De rugzak werd de volgende dag tuis afgeleverd.
De vakantie was hiermee bijna ten einde. De laatste blog is nu dus af. Aan het sorteren van de foto's moeten we nog beginnen. Het zijn er ongeveer 2000 verdeeld over 4 apparaten.
We hebben trouwens begrepen dat veel mensen de foto's niet gezien hebben. Je moet daarvoor wel naar de internetsite gaan door op de link te klikken. Alle foto's staan dan bij het eerste of 2e reisverslag. Het lukte ons niet foto's bij het bijbehorende verslag te plaatsen.
We hopen dat jullie de verslagen met plezier gelezen hebben.
Groeten, Jan en Jeroen

• 18 April 2015 - 09:05

Hans Van Kats:

Lieve mannen,
    Zeker heb ik jullie laatste verslag weer met plezier gelezen. Al met al is het een geweldige onderneming geweest voor jullie. Hier kan nog heel lang met plezier op terug gekeken worden. Ik kijk uit naar de fotoreportage, die volgens jullie, al heel snel getoond gaat worden. Tot snel.