week 4 - Reisverslag uit Hot Water Beach, Nieuw Zeeland van jan mourik - WaarBenJij.nu week 4 - Reisverslag uit Hot Water Beach, Nieuw Zeeland van jan mourik - WaarBenJij.nu

week 4

Blijf op de hoogte en volg jan

21 Maart 2015 | Nieuw Zeeland, Hot Water Beach

13-03
Vandaag met de boot naar wellington. Het was een mooie tocht door de baaien heen. De boot was 8 verdiepingen hoog. Er konden 1000 mensen op en 650 auto's. Gelukkig was het zonnig en niet veel wind en verliep alles voorspoedig. (van te voren hadden we op youtube een filmpje gezien van een overtocht bij zwaar weer; een aantal campers werden daarin geplet).
Eenmaal in Wellington was het even wennen aan het verkeer. Het was 100 keer drukker dan op het Zuidereiland en we zaten nog in de vrijdagmiddagspits. De camping lag wat buiten de stad. nadat we een plekje gekregen hadden, zijn we direkt naar een bus gerend en naar het centrum gegaan. de bus deed er 45 minuten over. Uitiendelijk in Cubastreet gekomen; de straat waar het allemaaal is. Er was een straatmarkt. Jeroen zag daar een bordje met Montfoort poffertjes staan. Bij de stand stond een meisje. Haar vader was vanuit Montfoort naar NZ geemigreerd. Van Wijnbergen heet hij en het laatste familielid schijnt 15 jaar geleden hier naar toe gekomen te zijn. Later op die avond nog een leuk, open gaycafe gevonden en daarna met de laatste dagbus weer naar de camping.

14-03
De hele dag in Wellington gelopen. Een grote verscheidenheid aan gebouwen; oud en nieuw staan hier allemaal door elkaar. Ook een hele slechte film gekeken ( unfinished business) en lekker Argetijns gegeten. Daarna weer naar die gaybar geweest. Er was daar een feest ter gelegenheid van een verjaardag en een vertrek van een dragqueen. aardig wat mensen waren verkleed. De 'dames' maakten er een leuk feest van, want de dragqueen die vertrok naar Auckland was duidelijk de mooiste van iedereen, dus de rest was heel blij dat hun grootste concurrent van hun toneel verdween. Gelukkig gingen er ook nachtbussen naar de camping en waren we rond 03.15 'thuis'.

15-03
Vandaag naar het museum Te Papa geweest. Een heel groot museum aan de haven. Hier een aantal uur doorgebracht. Het gaf een mooi overzicht van de geschiedenis van de Maori, de eerste Europeanen die aan land kwamen en de latere immigratie en integratie. Daarnaast nog veel over de landbouw, veeteelt etc. En natuurlijk ook over de vele aarbevingen die in de laatste 100 jaar toch menig stad verwoest hebben.
In de haven waren nog kanoraces aan de gang; ook leuk om naar te kijken.....
Er verder een rustige avond van gemaakt met ons eigen potje koken op de camping en niet al te laat naar bed.

16-03
Vandaag begon het met miezerige regen; een mooie dag om verder te rijden naar Napier aan de oostkust. Zoals bijna altijd was het een mooie rit, want de natuur blijft gewoon mooi om te zien. Uiteindelijk besloten naar een camoing bij Cape Kidnappers te gaan staan, zodat we de kolonie van Jan van Genten konden gaan bezoeken. Eenmaal op de camping begon het echt te regenen. Bij de receptie hing een pamflet met de mededeling dat iedereen een veilig onderkomen moest zoeken ivm cycloon Pam. Het zou allemaal nog een beetje erger worden. De regen werd stortregen. Onze plek was nog zo'n beetje de enige droge plek die er nog was. Het was met vrij uitziocht op het strand en de zee (15 meter). We wisten niet of we hier blij mee moesten zijn. Het was wel een fantastisch uitzicht op de woeste golven en er waren zelfs nog een paar stoere surfers die het aandurfden. De avond hebben we doorgebracht in een hele kleine gemeenschappelijke keuken met wat andere backpackers en travell ers (mensen die al tijden onderweg zijn en die hier en daar wat werken en dan weer verder trekken). Hier waren ze voor de wijnoogst die net begonnen was. Het is een ander slag volk dan de toerist. Leuk om ook weer eens mee te maken. Van de storm hebben we gedurende de avond en nacht gelukkig niet zoveel meer gemerkt en de camper bleek toch bijna waterdicht te zijn, dus dat viel gelukkig ook mee.

17-03
Bij het wakker worden, bleek de regen opgehouden te zijn. Er was nog wel wat wind. De Jan van Genten konden we wel vergeten, want ze waren alleen te bereiken via het strand, maar dat ging gewoon niet vanwege de wind en ook de dag erna zou dit zo blijven. Helaas moeten we het nu doen met de foto's van Hans en Ans.... We zijn vandaag eerst naar Napier gegaan. Deze stad is na de aardbeving van 1931 weer opgebouwd in Art Deco stijl. Erg leuk om te zien. De hele stad is er op ingericht zoveel mogelijk hiervan te profiteren, maar het bleef toch mooi om te zien. Hierna doorgreden naar Taupo. Dit ligt landinwaarts aan het grootste kratermeer. We zochten een campingplaats aan de lake, maar dat viel niet meer; zeker niet omdat we niet zelfvoorzienend zijn met ons campertje. Uiteindelijk wel een camping gevonden met, als we goed keken, toch nog uitzicht hadden op de lake. En het werd een vroege nacht voor ons.

18-03.
Vandaag vertrokken naar Whakapappa Village. Dit ligt midden in het Tongariro nationaal park. Een prachtige rit weer en weer heel anders. Dit was echt een vulkaan gebied en bij sommige bergen kon je aan de vorm zien dat het vlulkanen waren. En bij sommige bergen lag nog sneeuw. In de winter kun je hier skien tot aan de voordeur. Een wandeling van een paar uur gedaan door het bos en met uitzicht op de bergen en vandaag eens onze kleren gewassen; dit was echt nodig... Voor het beddegoed hadden we geen tijd meer,maar ach, de laatste 10 dagen kunnen we daar ook nog wel mee vooruit; het ruikt nu in ieder geval erg vertrouwd.... Jan heeft vannacht met sokken, joggingbroek en vest aan geslapen; het was min 2 graden en best een beetje koud. Wel een fantastische sterrenhemel omdat het aardedonker was.

19-03.
Normaliter zouden we nu de tongariro crossing track doen. een wandeling van 7 a 8 uur over de bergen met vreselijk mooi uitzicht, maar vanwege de knieproblemen van Jeroen was dit niet te doen. Erg jammer, maar niets aan te doen. In plaats hiervan een andere wandeling gedaan van 6 uur die niet zo stijl was. Dit ging gelukkig bijna helemaal goed. Het uitzicht van de kraterlake was minder dan verwacht, maar al met al toch mooi om te doen. Aangezien we om 9 uur al vertrokken waren, waren we op tijd terug om nog een stuk te rijden. En helemaal toen het cafe met lekkere Douwe Egberts koffie en heerlijke cheesecake haar deuren sloot toen wij moe maar voldaan van onze wandeling het pad kwamen opgewandeld......
We zijn naar Roturoa gereden; het middelpunt van de maori-cultuur en spa's.
Het zal jullie nie verbazen; maar weer een mooie afwisselende autorit. De camping ligt op 5 minuten wandelen van het centrum. Eenmaal aangekomen, direkt in een spa-pool gestapt. De geur van zwavel is minder, maar met een temperatuur van 40 graden, was dit wel heel aangenaam voor onze voetjes na de wandeling.

20-03
Vanmorgen zijn we naar een geiserpark geweest. Er was veel publiek voor een geiser dat elke dag om precies 10.15 uur ongeveer 20 meter hoog stoom blaast. Jeroen had al zijn bedenkingen. Het bleek uiteindelijk dat dit het geval was als er een soort zeepsubstantie aan werd toegevoegd. Dit werd gedaan door een parkwachter en na wat uitleg bleek dit inderdaad ook het geval te zijn. We hebben er in ieder geval wel mooie foto's kunnen maken. Hierna het park bezocht met verschillende modderpoelen en stoombaden met verschillende kleuren etc. Al met al een bijzonder natuurverschijnsel.
Jan heeft voor de laatste keer geprobeerd voor elkaar te krijgen dat hij in kan loggen bij wifi, maar de winkel kon hem niet helpen; Het ligt aan de instelling van de telefoon en kan niet gewijzigd worden. Hij heeft zich er nu bij neergelegd en dat scheelt een hoop frustratie.
Lekker bbq gedaan.

21-03
Getankt voor 95,9 cent per liter ( we blijven nederlanders..)De laagste prijs tot nu toe voor diesel.
De rit van vandaag ging naar Coromel Peninsula en wel naar Hot Water Beach. (prachtige rit met veel koeien onderweg, dus er moest veel gestopt worden voor foto's. Gelukkig waren het geen varkens, want anders waren we nooit op de plek van bestemming aangekomen).
De camping ligt op 5 minuten lopen van de beach. we hadden nog precies een uur om naar het strand te gaan en een kuil te graven waarin we mogelijk warm water konen vinden. Zo gezegd zo gedaan; we waren dus een beetjke laat en er hadden al veel mensen kuilen gegraven. Jeroen zag nog een kuil met water erin. Slim als hij dacht te zijn, stapte hij daar snel in, om Jan te wenken, maar hij was er ook weer heel snel uit, want dat water was niet warm, maar loeiheet. Jeroen is dan zeer verbaasd dat niemand hem daar dan op wijst, maar ja, dat is Jeroen. Gelukkig nog een ander gat met warm water gevonden. Erg speciaal weer. Na een uur kwam de vloed opzettenen liep het strand onder en was de pret voorbij.

22-03.
Voor 06.00 uur op gestaan om bij Cathedral Cove de sunrise mee te maken. Het was nog een stukje rijden en een half uurtje lopen door het bos naar het strand. Het was de moeite waard.
En dan nu de blog geschreven. ( Gisteren ook al gedaan, maar op het allerlaatst werd de internetverbinding onderbroken en was alles kwijt).

• 21 Maart 2015 - 23:34

Ageet:

nou moe, die Pam heeft jullie gelukkig niet teveel gedoe opgeleverd!
    fijne tijd hebben jullie daar, jammer dat niet alles vrij uit kan vanwege die knie maar gelukkig zijn er goede alternatieven! heb het nog heel goed daar! liefs van de Fidelio

• 22 Maart 2015 - 10:33

Hans Van Kats:

Lieve mannen, wat een feest weer jullie belevenissen te lezen en ook te zien. Erg indrukwekkend. Het hart van de BOER verloochend zich niet als ik naar sommige foto's kijk. Nog heel fijne laatste dagen.
    Vandaag de familie over de vloer, jammer dat jullie zover weg zijn, maar dat halen we wel 'n keer in hoor.
    Liefs, Hans

• 22 Maart 2015 - 10:38

Lian En Jeroen:

He Pa en Jeroen,

Wat een heerlijke verhalen we hebben heerlijk mee-gelachen. Voor mij veel bekende plaatsen en verschijnselen die jullie beschrijven. Leuk om te zien dat jullie zelf echte vieze reizigers zijn geworden.
    Geniet nog even van de plekken daar en dan lekker naar de cook eilanden!

Liefs
    Jeroen en Lian.

• 22 Maart 2015 - 10:57

Ada:

He Jan en Jeroen, weer veel avonturen en leve de internetverbindingen. Gelukkig spreken we jullie af en toe via de app en blijven we redelijk op de hoogte. Heb je niet geleerd dat je geen kuilen mag afpakken van anderen maar zelf moet graven Jeroen. Nou bijna heel nieuw Zeeland gezien en straks nog even lekker geniet op jullie tropische eiland. Hier alles redelijk rustig.gr ada

• 22 Maart 2015 - 10:59

Antoon :

Hoi vakantiegangers,
    Het is leuk om te lezen dat jullie zo`n mooie vakantie hebben, veel zien en veel beleven.
    Veel plezier nog voor het vervolg op Nieuw Zeeland.
    Groeten van ons uit Nieuwegein.

• 22 Maart 2015 - 11:30

Ria Bode:

Wat een avontuur, het verhaal van de geyser vond ik wel leuk. In IJsland ging het ook met zeep!
    Jullie maken heel wat kilometers, geniet er van m liefs ria

• 23 Maart 2015 - 15:13

Johan En Marja :

Wat een belevenis dat jullie dit allemaal kunnen aanschouwen daar in Nieuw Zeeland ,een geweldige mooie flora en fauna daar dat is genieten daar samen .maak veel foto s dan komen we ze een keer bekijken .

Groeten uit Beesd .

• 23 Maart 2015 - 17:01

Helma:

Hoi Jan en Jeroen

Het is toch een heerlijkheid he om vakantie te vieren.
    Niets hoef en iedere dag weer een verrassing.
    Nog effe een mooi bountyeiland waar jullie kunnen bij komen van alles.
    Heel veel plezier en het voorjaar komt er aan bij ons.

veel groeten uit Schalkwijk

• 27 Maart 2015 - 10:44

Jan Berends:

Hallo Jan en Jeroen,

Jullie verslag gelezen en merk dat jullie er van genieten. Even een waarschuwing. Pas op dat je de laatste dag(en) de camper niet alleen laat. Er zijn mensen die er op uit zijn om hem leeg te halen en op de laatste dag hebben jullie geen tijd meer om aangifte te doen. Vrienden van ons hebben dit meegemaakt. Dus laat het jullie niet overkomen. Verder wensen we jullie natuurlijk nog veel plezier.

Groeten uit Schoonebeek

• 28 Maart 2015 - 19:09

Ma:

Jan en Jeroen,
    jullie hebben heel wat te vertellen.
    Jullie maken heel wat mee.
    Geniet er nog even van, want helaas de terugreis is nu bijna in zicht
    Alvast een goede reis.
    Ma en Gerda

• 29 Maart 2015 - 12:07

Joost En Nadie:

Hoi vakantiegangers,

Beetje late reactie, maar zeker niet minder gemeend:)
    Wat leuk dat jullie weer zoveel mee hebben gemaakt, en echte toeristen, overal foto's van maken.
    Jammer van de wifi, maar gelukkig kan Jeroen wel op de telefoon.

Heel veel plezier op de Cook Eilanden en ook daar uiteraard veel foto's maken.

Liefs Joost en Nadie xxxx