Week 5 - Reisverslag uit Rarotonga, Cook Eilanden van jan mourik - WaarBenJij.nu Week 5 - Reisverslag uit Rarotonga, Cook Eilanden van jan mourik - WaarBenJij.nu

Week 5

Blijf op de hoogte en volg jan

30 Maart 2015 | Cook Eilanden, Rarotonga

23-03
Vandaag naar de andere kant van de Coromandel Peninsula gegaan via een steile weg met veel haarspeldbochten er in. Wel mooie uitzichten. Eenmaal bij de camping viel het niet helemaal mee; het was eb en het water was een kilometer weg. De sunset zou een hele hoop goed moeten maken. We stonden direkt aan het water. Onder het genot van een eigen nieuwe bbq die we mochten gebruiken van de eigenaren, mits we wisten hoe deze in mekaar gezet moest worden. Voor Jan naturlijk geen probleem. Met een glaasje wijn en een lekkeer stuk vleees naar de sunset gekeken. Helaas was er niet veel te zien, maar met wat extra wijn er bij, werd het toch een hele gezellige avond. De camping was niet verlicht en het was volle maan; dus veel naar de sterren gekeken en allebei hebben we vallende sterren gezienen een wens gedaan.......

24-03
Vandaag vertrokken naar het zuiden. We hadden nog niet een vast omlijnd plan. In Thames hebben we een oude goudmijn bezocht en met een gids de berg in geweest. Toen we klaar waren met de rondleiding en we de auto in stapten, begon het keihard te regenen en het zag er naar uit dat dit nog wel even aan zou houden. We besloten maar wat verder te rijden. UIteindelijk zijn we naar Matamata gegaan ( oftewel Hobiton) en daar een camping opgezocht met thermaal baden. We konden alleen de huisjes uit de film bekijken als we dit georganiseerd zouden doen. Het kostte 75 dollar per persoon. Dit vonden we een beetje te gortig; we hebben de boeken en de films nog nooit gezien.

25-03
Vandaag naar grotten geweest waar glowwormen zaten. Het ging met een rondleiding en we zaten ook nog een tijdje in een bootje om de glowwormen te zien. Er zaten er heel veel en het was best indrukwekkend. Het was wel massatoerisme, maar ja, de aziaten kon je toch nooit ontlopen.
Hierna naar een vriend van Jan gegaan die vlak bij Hamilton woont. We konden lekker buiten zitten, bbq en veel bier en Jan kon met Theo en Helena over de Uithof etc bijpraten. Daarna in een echt BED geslapen. Eindelijk.

26-03
Theo en Helena moesten werken als dierenartsen. Jan gin een daje met Theo mee. Hij vond het heel erg leuk. Vooral de bezoekjes aan een paar koeienboeren vond hij interessant en eens kijken hoe het daar echt aan toe gaat. (Hij heeft al 500 foto's van koeien genomen, maar dit was dan toch echt wel even wat anders.) Hij kon al zijn vragen stellen aan de lokale boeren. Jeroen bleef thuis en heeft een was gedraaid, de camper helemaal schoon gemaakt en de spullen uitgezocht en weer ingepakt. Die avond lekker mosselen gegeten (veel groter dan die in Nederland en bij elke supermarkt vers te krijgen en nog heel goedkoop ook) en alvast afscheid genomen, want Theo en Helena moesten de volgende dag weer vroeg werken.

27-03
Vandaag vertrokken naar Auckland; een ritje van 2 uur. Daar de camper ingeleverd. Er werd alleen gekeken naar de kilometers en of de tank vol was. We hebben in totaal 4800 kilometer gereden. We werden afgezet bij ons hotel bij het vliegveld. Daar vandaan met de taxi Aucklandcity bezocht. we zijn o.a de citytower ingeweest en op verdieping 54 wat gedronken. Toen we de stad vanaf die hoogte aan het belijken waren, viel iemand voor onze neus naar beneden. We schrokken ons rot, maar het bleek een soort bungyjump te zijn vanaf de tower. In een grote kroeg aan de haven een Angus biefstuk van 750 gram gegeten. Dat was even aanpoten, want het was echt veel. Met de taxi terug naar het hotel en toen zat onze vakantie in Nieuw Zealand er echt op, maar nog niet onze gehele vakantie.

28-03 of 27-03
Op 28 maart vertrokken in de ochtend naar het vliegveld. We vertrokken om 09.45 uur en landden Aucklandtime op 28 maart om 14.45 uur in Rarotonga. ( het hoodeiland van de Cookeilanden) Daar was de plaatselijke tijd echter 15.45 uur en de datum 27 maart. Toen we uitstapten was het super warm. Na wat formaliteiten de luchthaven ( een klein gebouwtje) uitgelopen. Het begon toen direkt te hozen. We werden opgehaald en naar ons resort gebracht. Inmiddels was het weer droog. Ons verblijf voor de komende week is een beachfront bungalow in een resort van 12 bungalows met een zwembad en alleen voor adults. De zee is 4 meter van ons terras vandaan. We zijn gelijk het zwembad ingegaan, want van die 20 minuten vanaf de luchthaven waren we allebei zeiknat van het zweet. Hiena begon het weer te regenen en dat bleef de gehele avond zo.
Wij met onze paraplu's richting een strandbar. We waren weer eens de laatste gasten die weg gingen en omdat het nog zo regende, werden we met de auto thuis gebracht.

28-03
Heerlijk geslapen. Wel even wennen aan de zeegeluiden. Vanmorgen vroeg opgestaan, want er was markt. Er zou een bus gaan, maar Jeroen bedacht dat we wel konden gaan liften ( goeie ouwe tijd). De eerste de beste auto die langs kwam, nam ons gelijk mee. Eenmaal op de markt, begon het te regenen. We hebben nog wel inkopen gedaan en wat gegeten aldaar. Het was voor zowel de lokale bevolking voor groente en fruit, maar ook voor de toeristen. Het was best groot. Met de bus terug. De hele dag is het blijven regenen. Om 17.00 uur naar een sttandtent gegaan, waar ze een vis bbq hadden met live-muziek. Was wel gezellig en lekker. Vooraf werd gezegd dat het heeel druk zou worden, maar uiteindelijk waren er 12 mensen. Vanavond was namelijk ook de finale van het wk-cricket en die ging tussen New Zealand en Australia (vergelijkbaar met de wkvoetbalfinale tussen Duitsland en Nederland). De meeste toeristen hier komen uit Australia en Nieuw Zealand.

29-03
Heerlijk uitgeslapen vandaag. Er stond niets op de planning, want alles is vandaag dicht omdat het zondag is. We hebben een paar uur gewandeld. Het eiland is 32 kilometer in het rond en er gaan 2 wegen rond het eiland. De ene is de hoofweg en gaat langs de kust en de andere weg ligt 5oo meter verder landinwaarts. In het midden liggen een paar bergen. Het is echt een tropisch eiland. Wat opvalt is dat de oorspronkelijke bevolking echt een beetje armoedig leeft. De huisjes zijn vaak vervallen en het is overal een zooitje, maar niemand lijkt er mee te zitten. Auto's die allang niet meer rijden staan gewoon in de tuin geparkeerd en overgroeid. Hier en daar een varken en een koe aan een touw. Degene die ons opgepikt had, vertelde dat men hier niet gewend is om te sparen en ook niet meer te verdienen dan noodzakelijk, De meeste resort zijn dan ook in handen van niet-lokale mensen. Wat verder opvalt is, dat vooral de dames, er veelal super volslank uit zien, oftewel heel dik gewoon. Ook de mannen laten zich niet onbetuigd, maar onder hen hebben we ook enkele mooie exemplaren waargenomen.
Vanavond thuis gegeten en niet veel meer gedaan.

• 30 Maart 2015 - 12:26

Hans Van Kats:

Lieve mannen, het is weer zeer interessant jullie verhaal te lezen. Wat een indrukken zullen jullie te verwerken hebben. De verslagen zijn voor later geweldig om de vakantie te herbeleven. Geniet nog van de laatste dagen en alvast een goede thuisreis.
    Lieve groet, Hans

• 30 Maart 2015 - 12:46

Ada:

Hoi Jan en Jeroen, inderdaad veel avontuur e n veel indrukken. Ik snap alleen niet hoe jullie met zulke baarden toch nog liften krijgen en thuis worden gebracht. Hopelijk houdt de regen daar nu eens op en kunnen jullie genieten van de zon op jullie tropische eiland. Hier heeft het ook het hele weekend geregend, en stormachtig weer. De klok is verzet op zomertijd maar de zomer is nog ver te zoeken. Geniet nog even en tot tweede paasdag.

• 30 Maart 2015 - 13:06

Helma:

Hoi Jan en Jeroen

Ja jullie maken heel wat mee.
    Wat heerlijk een luxe hutje dicht bij zee alleen jammer van die regen elke keer.
    Geniet nog even lekker samen.
    Een veilige terugreis en tot ziens

groeten Helma

• 30 Maart 2015 - 18:28

Johan En Marja ,:

Vakantiegangers Jan en Jeroen al vijf weken daar willen jullie daar niet blijven ? er is zoveel te zien daar ,dat je tijd te kort komt en nu ga je al aftellen . Scheerapparaat stuk ? zo kom je nederland niet in .
    Ja maak er nog een paar mooie dagen van ,en wij wensen jullie een goede terug reis samen.

Groeten van Johan en Marja .

• 30 Maart 2015 - 22:38

Joost En Nadie:

Hoi vakantiegangers,

Super leuk verhaal weer, en wat leuk dat je mee mocht dagje op pad de boer op:)
    Gek idee dat jullie de camper weer moesten inleveren na zoveel weken. Maar een bed was enorm welkom zo te lezen:)
    We zijn enorm benieuwd naar de foto's en blij dat we jullie volgende weer zien.

Geniet van de laatste dagen op de Cook islands we duimen heel hard voor meer zon;)

Liefs Joost en Nadie

• 31 Maart 2015 - 13:53

Lian:

Ha mannen,

Klink goed weer. En lekker avontuurlijk aan het liften, ik hou er van! Hopelijk krijgen jullie nog wel wat mooier weer op het eiland daar. Maar op de foto's die jullie op de app stuurde zag ik niks van alle regen dus wie weet is het al bijgetrokken!
    Ben benieuwd of jullie boederij verhalen een beetje lijken op die van mij uit Australie.

Liefs Lian

• 21 Mei 2015 - 13:44

Ingrid:

Hai Jan en Jeroen,

Ik kwam via internet op jullie site terecht omdat ik googelde op Rarotonga. Wij, mijn man en ik, gaan volgend jaar maart daarnaartoe, na een reis door het Zuiden van Nieuw Zeeland. Leuk om te lezen wat jullie hebben meegemaakt. Ik lees dat het regelmatig hard regende op Rarotonga, maar dat jullie ook wel lekker in het zonnetje hebben kunnen liggen. Kunnen jullie ons iets vertellen over jullie verblijf: welk hotel/bungalowpark zaten jullie. Zouden jullie ons dit aanbevelen of niet?

Bedankt voor jullie reactie,
    groeten, Ingrid